Blog Novunus

Wednesday, April 4, 2012

kereta terbang Terrafugia temui pesaing baru

Kereta terbang "Terrafugia Transition" buatan Amerika akan bertemu dengan pesaing barunya kereta terbang buatan Belanda "The PAL-V" apabila mereka bersama-sama memeriahkan New York International Auto Show minggu ini.

The PAL-V terbang seperti gyrocopter. Lulus Ujian pemanduan di jalan raya pada tahun 2009 dan mampu terbang sejauh 200 hingga 315 Km. Kereta terbang buatan Belanda ini mempunyai kelajuan sehingga 110 km sejam di udara dan di darat.




Manusia kini memasuki era kegemilangan dalam bidang automotif apabila fungsinya bakal menguasai bidang aeroangkasa. Setelah berdekad idea-idea kereta terbang melahirkan pelbagai prototaip yang gagal kini impian kereta terbang bakal menjadi realiti.

Terrafugia Transition milik firma aeroangkasa Amerika Syarikat telah lulus ujian penerbangan bulan lalu setelah permohonan pembuatannya diberi lampu hijau oleh Pentadbiran keselamatan jalan-raya Amerika Syarikat Julai tahun lepas.


Mempunyai dua tempat duduk dan kedua-dua sayapnya boleh dilipat. Menggunakan minyak petrol dan boleh dipandu di darat dan terbang di udara. Ujian penerbangannya dijalankan di Lapangan terbang Plattsburgh, New York berjalan selama 8 minit dan terbang dalam ketinggian 1400 kaki.

Kepada pembeli yang berminat, syarikat Terrafugia Transition meminta deposit sebanyak $10,000
daripada &279,000 harga kereta terbang itu dan kereta tersebut akan berada di pasaran penghujung tahun ini dan mensasarkan untuk menjual 600 unit atau lebih.

Novunus: sukar bayangkan langit dipenuhi dengan kereta terbang
Info asal: pcmag

0 Responses to “kereta terbang Terrafugia temui pesaing baru”

Post a Comment

All Rights Reserved Blog Novunus | Blogger Template by Bloggermint