Blog Novunus

Thursday, April 19, 2012

Bahaya gadget kepada badan anda

Adakah leher anda berasa sakit apabila terlalu lama membongkok menatap skrin telefon anda? Adakah ibu jari anda berasa sakit selepas menghantar email yang banyak menggunakan telefon pintar anda? Semua keadaan berikut merupakan sebahagian daripada kesan teknologi gadget kepada anggota fizikal badan anda.

Berikut merupakan empat masalah fizikal badan manusia yang berkait rapat dengan penggunaan gadget yang berlebihan atau digunakan dalam posisi kedudukan badan yang tidak betul.


"Text Neck"
Text Neck berpunca daripada penggunaan Smartphone atau Tablets yang berlebihan. Sindrom ini banyak terjadi di kalangan generasi muda kerana ada di antara mereka ini menghabis masa berjam-jam duduk membongkok menatap skrin telefon berbalas teks sms dengan rakan-rakan mereka.

Bayangkan kepala anda adalah sebiji bola boling yang berada di atas sebuah spring. Menolak bola boling itu ke hadapan dalam jangka masa hadapan akan membengkokkan spring yang berada di bawahnya. Jika diaplikasikan kepada manusia, kedudukan postur ini akan memberi kesan yang buruk kerana ia memberikan tekanan pada otot dan ligamen leher manusia.

Bagaimana mengelakkannya?
Jangan duduk terlalu membongkok. Cuba lenturkan leher anda dengan meletakkan kepala anda di bahagian bahu atau pegang gadget anda tinggi sedikit atau sedikit mendongak ketika menggunakannya.


"Computer Vision Syndrome"
Terdedah kepada cahaya yang terang dalam jangka masa yang lama dan saiz tulisan yang kecil menyumbang kepada keletihan mata serta mengakibatkan masalah rabun dekat.

Bagaimana mengelakkannya?
Untuk kesegaran mata amalkan kaedah 20/20/20 iaitu setiap 20 minit anda alihkan mata anda daripada skrin gadget ke arah lain dalam jarak pandangan 20 kaki selama 20 saat. Latihan ini dapat mengelakkan keletihan mata akibat sindrom tersebut.


"BlackBerry thumb"
Berpunca daripada aktiviti berbalas teks sms yang banyak. BlackBerry thumb boleh menyebabkan koyakan kecil pada tisu penyambung di bahagian tendon ibu jari, oleh itu tendon ibu jari akan berasa sakit atau mengalami keradangan.

Bagaimana mengelakkannya?
Rehatkan jari-jari anda. Menurut pakar, individu yang pantas berbalas teks lebih terdedah kepada sindrom ini kerana mereka kerap mengulangi gerakan yang sama.


"IPad Elbow"
IPad Elbow boleh menyebabkan kecederaan kepada tendon di pergelangan tangan sehingga ke siku bergantung kepada bagaimana anda memegang tablet anda. Kebanyakan pengguna Ipad akan berlingkar di atas sofa untuk mendapatkan kedudukan yang selesa tanpa memberi perhatian kepada posisi badan yang betul.

Bagaimana mengelakkannya?
Gunakan pemegang Ipad, cara terbaik sekali berehat untuk mengurangkan kesakitan.

Novunus: kalau sudah berjam-jam berbalas teks sms kalau tinggal dekat-dekat baik berjumpa sajalah

Info asal: entrepreneur

5 Responses to “Bahaya gadget kepada badan anda”

Old-Trafford said...
April 20, 2012 at 6:10 AM

bagus juga 'formasi' 20/20/20 tu..hehe


Luna Qiszara said...
April 20, 2012 at 2:47 PM

Computer Vision Syndrome tu sy slalu kena..huhu..


Cikgu Hairul said...
April 20, 2012 at 6:54 PM

Ni penyakit Gadjet Hardcore.. Nasib baik saya takder gadjet canggih2.


Novunus Takano said...
April 21, 2012 at 3:56 AM

saya dapat masalah pendengaran sebab asyik sumbat telinga je dengar mp3 pakai phone...


Anonymous said...
June 10, 2012 at 11:59 PM

kawan saya bdarah telinga asyik dgar mp3


Post a Comment

All Rights Reserved Blog Novunus | Blogger Template by Bloggermint