Blog Novunus

Friday, April 6, 2012

Si kecil melukis mimpi


Siobhan berumur 2 tahun setengah (pada December 14, 2007) dan dia didiagnosis menghidap autisme atau kecelaruan autistik. Selepas didiagnosis menghidap autisme, si kecil ini hanya makan makanan yang kering dan rangup sahaja.

Dia akan menjerit apabila tangannya dijilat oleh binatang. Secara asasnya, Siobhan tidak mahu menyentuh benda atau permukaan yang basah dan berlendir.

Ibubapanya memberikannya peluang melukis menggunakan berus cat sebagai terapi kepadanya. Pada awalnya, Siobhan hanya mahu mengecat menggunakan berus dan mana-mana cat yang singgah di tangannya akan dilap serta merta oleh ibubapanya. Mereka berterusan memantau aktivitinya kerana dia gembira dengan terapi melukisnya.


Pada suatu hari, satu keajaiban berlaku, Siobhan membuang berus catnya dan mula mencampur-campurkan cat warna dengan cantik sekali menggunakan tangannya. Ibunya terlopong dan berasa amat kagum melihatnya.


Semenjak dari hari itu, Siobhan melukis sendiri di atas sebuah kanvas. Bakatnya berkembang sebagai seorang pelukis kecil. Dia memberikan isyarat atau memberitahu warna cat yang dia inginkan.

Siobhan memilih warna catnya dengan teliti dan menumpukan sepenuh perhatian kepada lukisannya. Kadangkala dia akan memberontak kecil menghempas kanvas lukisannya ke lantai jika ayahnya memberikan warna cat yang salah kepadanya.


Empat dari lukisan Siobhan telah dipamerkan di Projek Pameran Seni Pusat Autisme Neurodevelopment dan beberapa akhbar tempatan membuat liputan mengenai Siobhan dan lukisan uniknya.

Kisah Siobhan tersebar dengan pantas ke seluruh Florida, Amerika. Beberapa minggu kemudian Rangcangan Selamat Pagi Amerika ingin menemubual Siobhan dan keluarganya tetapi segala-galanya perlu dirancang dengan rapi kerana Siobhan tidak menyukai lampu-lampu terang, bunyi bising atau apa sahaja yang melanggar normaliti kehidupan sehariannya.

Novunus: Hidup ini penuh dengan liku dan cabaran; hidup ini juga penuh dengan anugerah istimewa yang tersembunyi. Saya percaya setiap insan ada keistimewaan dan keunikan mereka masing-masing termasuklah si kecil penghidap autisme. Ramai golongan autisme yang dibantu telah berupaya dan berjaya dalam hidup. Oleh itu kita haruslah sentiasa bersedia mendengar serta membantu dalam apa jua cara, untuk menjadikan golongan istimewa ini sebagai warganegara yang berguna.

Info asal: etsy



HTML tutorial

0 Responses to “Si kecil melukis mimpi”

Post a Comment

All Rights Reserved Blog Novunus | Blogger Template by Bloggermint