Blog Novunus

Monday, April 2, 2012

Data 72 tahun lalu tarik 22.5 juta pengunjung dalam tempoh tiga jam

Apabila Arkib Negara dan rekod pentadbiran Amerika Syarikat menerbitkan Data Banci tahun 1940 secara online pada isnin lalu, bilangan pengunjung yang akan mengakses data yang berumur 72 tahun tahun tersebut benar-benar mengejutkan mereka, 22.5 juta pengunjung dalam tempoh tiga jam. Pihak pentadbiran meminta maaf kepada jutaan lagi rakyat Amerika yang tidak dapat mengakses laman web mereka.

Sebahagian besar pengunjung berjaya mengakses laman web tersebut, ada juga yang tidak berjaya dan terpaksa menunggu selama 20 minit atau lebih untuk melihat paparan web kerana terlalu ramai pengguna membanjiri server laman web itu.


Arkib Negara Amerika mengupah syarikat Iflection, sebuah syarikat pangkalan data untuk mengemudi operasi server tetapi dengan jumlah pengunjung unik seramai 1.9 juta menyebabkan web tersebut sukar dikawal. Akaun Twitter @1940sCensusNews yang didaftarkan oleh Akib Negara Amerika Syarikat melaporkan mereka menerima 100 000 respon dalam setiap saat.


Maklumat data banci tahun 1940 Amerika Syarikat pertama kali diterbitkan semenjak 72 tahun yang lalu kerana undang-undang privasi melarangnya diterbitkan sebelum ini. Kini masyarakat awam Amerika boleh mencari maklumat mengenai 132 juta penduduk yang hidup di Amerika Syarikat pada tahun 1940, sebelum Perang Dunia kedua meletus.




Novunus: Sejarah mengajar kita...
Info asal: cbsnews

1 Responses to “Data 72 tahun lalu tarik 22.5 juta pengunjung dalam tempoh tiga jam”

andy said...
April 8, 2012 at 12:45 AM

rawatan kanser berasaskan her
www.penawarkanser.tk


Post a Comment

All Rights Reserved Blog Novunus | Blogger Template by Bloggermint