Blog Novunus

Wednesday, April 25, 2012

Apa itu Epub?

Setelah tiga hari menghilang akhirnya menjelma.... :P Sebenarnya Novunus berkursus tiga hari semenjak isnin lalu dan berakhir kemarin tapi post kali bukan mengenai kursus yang Novunus hadiri.

Novunus ingin berkongsi mengenai format buku elektronik yang Novunus baru pelajari
iaitu Epub. Mungkin ada di antara anda telah lama mengenali dan mengetahui kewujudan Epub ini tapi mungkin ada juga yang masih "kebaruan" dengan format buku elektronik ini seperti Novunus.



Semua ini bermula apabila Novunus menemui buku terbaru Stephen King, bertajuk 11/22/63 dalam format Epub di internet. Sedikit mengenai buku ini,11/22/63 karya Stephen mengisahkan tentang seorang penjelajah masa (time traveler)yang ingin menghalang pembunuhan John F.Kennedy. Novunus memang minat dengan karya-karya Stephen King dan cerita-cerita yang berkisar mengenai menjelajah masa, paranormal dan sains fiksyen.

Pada permulaannya Novunus ingatkan Epub dicipta hanya untuk dibaca di dalam Android,Windows Phone 7,Apple iPad dan etc.. maklumlah sebelum ini Novunus hanya mengetahui dan membaca buku elektronik format PDF yang boleh dibaca di dalam pc menggunakan aplikasi Adobe reader.

Setelah menjalankan kajian dan siasatan dengan menggoogle di internet akhirnya Novunus menemui dua cara bagaimana membaca Epub di dalam pc window:

...antara koleksi Epub Novunus dalam library Epubreader

1:Epub boleh dibaca di dalam PC window dengan menggunakan add on Mozilla Firefox iaitu Epubreader, sebelum itu anda perlu menginstall aplikasi Mozilla Firefox yang boleh diperolehi secara percuma di internet

2:menggunakan aplikasi Calibre yang juga boleh diperolehi secara percuma dan aplikasi ini boleh menukarkan buku elektronik format PDF kepada format Epub.

... 11/22/63 by Stephen King format Epub

Kini Novunus giat mengumpul buku elektronik format Epub yang ditemui di internet, biasanya Novunus cari di epubbud. Antara kelebihan e-book format Epub berbanding dengan ebook format PDF yang Novunus nampak; saiz fail Epub lebih kecil berbanding Pdf dan lebih ringan serta mudah untuk dikendalikan.

Oleh itu sebagai akhir kata dari Novunus, amalkan membaca selalu kerana membaca itu amalan mulia... Macam di kk, Aramatiee..



2 Responses to “Apa itu Epub?”

Unknown said...
April 26, 2012 at 6:09 AM

tak bape nak jelas lagi epub nih....hehehe


Novunus Takano said...
April 26, 2012 at 6:24 AM

fungsinya sama juga dengan E-book PDF, coba aja aplikasinya, alah bisa tegal biasa...


Post a Comment

All Rights Reserved Blog Novunus | Blogger Template by Bloggermint