Blog Novunus

Monday, March 26, 2012

United kembali merampas takhta liga


United memperolehi 3 mata berharga dan kembali merampas takhta liga tetapi perlu bekerja keras untuk menewaskan Fulhan yang bertahan dengan baik dalam perlawanan yang mendebarkan di Old Trafford.

Jaringan gol Wayne Rooney pada separuh masa pertama sudah memadai bagi anak-anak buah Sir Alex, mereka gagal menambah jaringan dan permainan semakin tegang ketika menghampiri saat-saat akhir perlawanan di mana pengadil menidakkan sepakan penalti kepada Fulham setelah Danny Murphy dijatuhkan oleh Michael Carrick di dalam kotak penalti United.

United mendominasi permainan pada awal perlawanan, peluang United untuk mendahului hadir pada minit ke-11 apabila hantaran lintang Rafael menemui Ryan Giggs namun tandukannya terus ke dakapan Mark Schwarzer. Giggs diberi mandat untuk mengemudi bahagian tengah United mengambil alih peranan rakan seperjuangannya, Paul Scholes.

Fulham secara beransur-ansur mengendurkan tekanan, Moussa Dembele mengelecek mencari ruang di depan kotak penalti United tetapi percubaannya tidak menepati sasaran. Dua percubaan Clint Dempsey memaksa David Gea untuk menampilkan aksi cemerlang menyelamatkan bola daripada membolosi gawangnya.

United membuat serangan balas melalui Antonio Valencia tetapi rembatannya berjaya dihalang oleh John Arne Riise. Sepakan gunting Patrick Evra hanya sedikti sipi dari tiang gol Fulham dan percubaan kaki kiri Rafael di dalam kotak penalti ditangkap mudah oleh Schwarzer

Setelah permintaan penalti oleh pemain United apabila bola terkena tangan Stephen Kelly tidak dipersetujui oleh pengadil Michael Oliver, United memecah kebuntuan tiga minit kemudian. Hantaran lintang Ashley Young gagal ditanduk oleh Brede Hangeland dan Riise. Evans menghantar kembali bola ke dalam kotak penalti untuk memberi peluang kepada Rooney merembat bola menerjah jaring gol Fulham untuk United mendahului 1-0.

United mengawal permainan pada separuh masa kedua tetapi gagal menambah jaringan gol. Hantaran tepat Giggs memberi ruang kepada Valencia namun sepakannya berjaya diselamatkan oleh penjaga gol Australia, boleh yang muntah berjaya dikeluarkan oleh Riise .

Sepakan melencong Ashley Young berjaya ditepis keluar oleh Mark Schwarzer. Sir Alex mengeluarkan Welbeck dan memasukkan Javier Hernandez untuk menajamkan lagi bahagian serangan

ketika perlawanan menghampiri penghujungnya,Rio Ferdinand dan Rooney dikeluarkan. Semua mata tertumpu kepada pengadil apabila pemain gantian Murphy jatuh di dalam kotak penalti ketika Michael Carrick cuba merampas bola daripadanya dan para penyokong United menarik nafas lega apabila pengadil mengarahkan untuk meneruskan permainan. Evans mengakhiri prestasi cemerlangnya dengan menanduk keluar lontaran jauh Riise sebelum wisel penamat ditiup.

Novunus: Fulham bermain dengan baik but my Man Of The Match Choice goes to the lovely Ref..

Info asal: manutd

0 Responses to “United kembali merampas takhta liga”

Post a Comment

All Rights Reserved Blog Novunus | Blogger Template by Bloggermint